Gränges kan öka kassaflödet rejält

Gränges

Börskurs: 120 kr

Antal aktier: 106,3 m

Börsvärde: 12 757 Mkr

Nettoskuld: 4 168 Mkr

VD: Jörgen Rosengren

Ordförande: Fredrik Arp

Gränges (120 kr) är en tillverkare av aluminiumprodukter. Produkterna används exempelvis som värmeväxlare inom fordonsindustrin och VVS-sektorn.

Gränges har sju produktionsanläggningar, tre i USA, två i Kina och två i Europa. Produktionsvolymen uppgår i dagsläget till drygt 0,5 miljoner ton aluminium, vilket motsvarar försäljningsintäkter på drygt 25 miljarder kr.

Gränges har ingen tydlig huvudägare. Ägarlistan domineras av diverse fonder där Fjärde AP-fonden är störst med 9% av aktierna. VD Jörgen Rosengren äger aktier för 19 Mkr medan styrelseordförande Fredrik Arp äger aktier för drygt 2 Mkr.

Affärsvärldens huvudscenario

2024

2025E

2026E

2027E

Omsättning

23 506

27 500

28 875

30 319

 – Tillväxt

+4,4%

+17,0%

+5,0%

+5,0%

Rörelseresultat

1 523

1 733

1 877

2 122

 – Rörelsemarginal

6,5%

6,3%

6,5%

7,0%

Resultat efter skatt

1 013

1 080

1 140

1 369

Vinst per aktie

9,53

10,20

10,70

12,90

Utdelning per aktie

3,20

3,60

4,00

4,50

Direktavkastning

2,7%

3,1%

3,4%

3,9%

Avkastning på eget kapital

10%

10%

10%

11%

Kapitalbindning

60%

57%

54%

51%

Nettoskuld/Ebit

3,2x

3,4x

2,7x

1,8x

P/E

12,2x

11,4x

10,9x

9,0x

EV/Ebit

10,9x

9,6x

8,8x

7,8x

EV/Sales

0,7x

0,6x

0,6x

0,5x

Produktionen kräver stora fabriker, specialiserad utrustning och ett omfattande logistiknät. Det är en tung industri där mycket kapital binds i produktionsanläggningarna.

Lönsamheten påverkas framför allt av försäljningsvolym, hur väl fabrikerna utnyttjas och produktmixen. För mer tekniskt avancerade och nischade produkter kan bolaget ta ut högre priser.

Däremot påverkas inte vinsten särskilt mycket av att priset på aluminium går upp eller ner. Aluminium är en råvara med svängande priser på världsmarknaden. Men Gränges för över den kostnaden till sina kunder. Kunderna betalar en bearbetningsersättning för det arbete Gränges tillför. Därför kan omsättningen variera mycket från år till år beroende på råvarupriset utan att vinsten påverkas lika mycket. Ett alternativt nyckeltal som ger en bra bild över hur Gränges självt presterar är därför försäljningsvolymen av aluminium mätt i ton.

Amerika är största marknad

USA är Gränges största geografiska marknad och svarar för nära hälften av koncernens försäljningsvolym och hela 65% av rörelsevinsten. Hittills under 2025 har de amerikanska fabrikerna haft hög kapacitet tack vare stark efterfrågan på HVAC-marknaden (VVS) och på övriga nischprodukter.

En tydlig trend är att Gränges tjänar betydligt mer per ton i Nordamerika än i övriga regioner. Rörelsevinsten per ton ligger på nära 5 Tkr i Amerika, jämfört med bara runt 2 Tkr i både Europa och Asien. Det förklaras delvis av en starkare produktmix i USA med hög andel HVAC och specialförpackningar. Men också av att fabrikerna där har högt kapacitetsutnyttjande.

De nya importtullarna på upp till 50% som trädde i kraft i juni är en faktor att ha i åtanke. Ledningen har i olika uttalanden tonat ned effekterna av importtullarna. Deras bedömning är att Gränges, med lokal produktion i USA, snarare kan gynnas genom ökad konkurrensfördel gentemot importörer. Dock finns viss osäkerhet kopplad till hur tullarna påverkar kundernas inköpskostnader och därmed efterfrågan.

l

Mål

R12M

Avkastning på sysselsatt kapital

Minst 15%

11,7%

Ebit-tillväxt

Minst 10%

8,9%

Nettoskuld/Ebitda

1-2x

1,7x

Utdelning

30-50%

34%

Sett till avkastning på sysselsatt kapital presterar Gränges ungefär 12%. Det är starkt i ett industriellt sammanhang, men bör tolkas med viss försiktighet. Som nischproducent av förädlade aluminiumprodukter har Gränges naturligt högre avkastning än mer volymorienterade bulkproducenter. Det faktum att bolaget väljer att göra nyinvesteringar i mindre lönsamma marknader i Asien ser vi som ett tecken på att efterfrågan på HVAC och nischprodukter är mer begränsad än exempelvis mindre lönsamma bilkomponenter. På sikt ser vi en risk att avkastningen sjunker något.

Investeringsprogram och nya satsningar i Kina

Gränges har nyligen genomfört nya satsningar i Kina. I oktober 2024 tog de över en gjut- och varmvalsningsfabrik. Driften sker i partnerskap med Shandong Innovation Group som får 20% av kapitalet i det lokala dotterbolaget som ansvarar för anläggningen. Fabriken i Shandong har en kapacitet på 160 kton per år. I dagsläget producerar anläggningen drygt 90 kton. Förvärvet innebar att Gränges fördubblade produktionskapaciteten i Asien. Vid fullt utnyttjande kan produktionskapaciteten utgöra 20% av hela koncernens.

Produkterna i Shandong riktar sig mot fordons- och batterikomponentmarknaden, liknande Gränges fabrik i Shanghai. Det innebär att Gränges blir mer exponerat mot den kinesiska bilindustrin. Det kan vara positivt i närtid med tanke medvinden sektorn har, men innebär samtidigt att fler ägg läggs i samma korg.

Enligt VD Jörgen Rosengren har anläggningen nått lönsamhet trots låg produktionstakt vid uppstart. Det ser vi som ett gott tecken. Om integrationen funkar och kundbasen växer kan det bli en viktig tillväxtmotor.

Satsningen i Kina är en del av ett expansionsprogram som pågått sedan 2021. De sista, mindre investeringarna sker i år. Att Gränges går ur en tung investeringsfas har några intressanta aspekter:

Lönsam tillväxt utan nya investeringar.
Sedan 2021 har Gränges ökat sin kapacitet med 40%. Med ett kapacitetsutnyttjande kring 75% (Afv:s uppskattning) finns nu god potential att växa volymer och förbättra produktmixen. Det kan driva upp intjäningen utan att kräva ytterligare investeringar.Exceptionellt kassaflödesläge.
Med investeringstoppen passerad väntas det fria kassaflödet uppgå till 13-15% av börsvärdet årligen framöver, enligt Factsets konsensusestimat. Det är högt jämfört med andra storbolag. Det öppnar även för hög utdelning, återköp eller förvärv.Risker och möjligheter inom fordonsindustrin

I framförallt Europa och Asien finns nära kopplingar till bilindustrins utveckling. Under de senaste kvartalen har detta viktiga segment varit den största motgången. Under första kvartalet var fordonsindustrin det enda segmentet med negativ utveckling i USA och Europa.

I Asien, och särskilt i Kina, fortsätter en stark tillväxt av bilförsäljningen. Att Gränges väljer att investera där ser vi lite som ett tveeggat svärd. Det innebär både ökad exponering mot en snabbt växande region samtidigt som de blir mer exponerade mot just fordonsindustrin.

Prognos och värdering

I vårt huvudscenario har vi utgått från följande antaganden:

Försäljningsvolym. Gränges nya satsningar i Kina ger viss draghjälp i ett läge där bilproduktionen globalt backar något. Under första kvartalet ökade försäljningsvolymen med 25%. Sammantaget tror vi Gränges kan sälja drygt 600 kton under 2025. Efter 2025 räknar vi med att volymerna ökar med i snitt 5% per år.Lönsamhet. På rullande 12 månader låg Ebit per ton på 3,0 Tkr (högsta noteringen var 3,3 Tkr under 2022). Vi skissar in en ökning kommande år till 3,3 Tkr per ton år 2027. I kombination med vårt volymantagande ger det en rörelsevinst på 2,2 miljarder kr. Det motsvarar en rörelsemarginal på 7,5%.Värdering. Historiskt har Gränges värderats till 10-11x framåtblickande rörelsevinsten. I dagsläget värderas Gränges till en betydligt lägre multipel kring 9x vårt prognostiserade rörelseresultat för 2026. Utgår vi från en något konservativ värderingsmultipel på 9x ser vi en uppsida på runt 40%.Slutsats

Gränges har under de senaste åren genomfört stora investeringar i ökad produktionskapacitet. Nu finns möjligheten att över tid växa in i den nya kostymen och öka kassaflödet rejält. Det återstår att se hur bolaget hanterar detta utrymme. Man har numera mandat att återköpa aktier, men har inte startat ett sådant program.

Samtidigt är exponeringen mot bilindustrin för volym och Amerika för vinst en risk. En svagare dollar sänker även värdet på bolagets amerikanska vinster. Det ökar osäkerheten på kort sikt men förändrar inte vår långsiktiga bild av bolaget. Vi landar i ett köpråd.

Tio största ägare i Gränges

Värde (Mkr)

Andel

Fjärde AP-fonden

1 150

9,0%

AFA Försäkring

892

7,0%

Handelsbanken Fonder

747

5,9%

Kgh Ltd

661

5,2%

Första AP-fonden

635

5,0%

Dimensional Fund Advisors

574

4,5%

Vanguard

502

3,9%

Swedbank Robur Fonder

416

3,3%

Unionen

405

3,2%

Fidelity Investments (FMR)

319

2,5%

Källa: Holdings

Totalt insynsägande:

0,3%

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar